Kaksi kysymystä on riivannut minua viime aikoina:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

1. Miten linnun jalat toimivat?

2. Miltä minä näytän?

 

1. Tiedän monta asiaa linnun jaloista: ne lukkiutuvat oksaan linnun nukkuessa, ja linnun alta näkyvä nivel on itse asiassa kantapää eikä polvi. Mutta yksi tieto minulta puuttuu ja sen mukana kaikki: miten helkutissa ne jalat voivat toimia? Onko niissä lihakset ja verenkierto? Jos on, niin miten ne voivat olla niin ohuet ja miksi ne eivät jäädy talvella? Jos ei, niin miten lintu sitten liikuttelee niitä? Samaa ihmettelen kyllä niistä ihmisistä, joilla koivet ovat yhtä kapoisat sekä polven ala- että yläpuolelta ja joiden yllä pillifarkut näyttävät kaikkia luonnonlakeja uhmaten oikein hyviltä. Minulla on terveen töpäkät jalkalihakset ja vahvasta toimikkaasta sommiteltuja vaatteita niiden päällä, vaan silti oli tulla vilu tänään pyöräillessä kotiin Yrjönkadun uimahallista. Mutta sorsat senkun ketkuttelevat hyisissä vesissä ja tepastelevat sen jälkeen jäällä ilman housuja.

 

2. Olen varma siitä, että toinen minua piinaava kysymys lakkaisi viemästä aivokapasiteettiani, jos joku voisi näyttää minulle jonkun toisen ihmisen, joka näyttää minulta. Peili on osoittautunut riittämättömäksi apuvälineeksi, haluan jotain kouriintuntuvampaa ja kokonaisvaltaisempaa. Olen mennä frustraatiosta järjiltäni, kun ihmiset kertovat nähneensä näköisiäni ihmisiä silloin, kun en ole ollut mukana. Jostain syystä nämä doppelgängerit eivät kiusallaankaan ilmesty näkösälle minun läsnäollessani. Tai sitten en vain tunnista heitä, koska en tiedä, miltä näytän. Sukulaiset eivät kuulemma muistuta minua paitsi satunnaisten ylikääntyvien polvinivelten ja aineenvaihdunnan osalta, joten heistäkään ei ole asiaa auttamaan, eikä vastauksen etsiminen tähän kysymykseen taida olla tarpeeksi vankka syy omien lasten hankintaan.