Karvainen neitsyt kirjoitti siitä, miten uskovaispiireissä miesten oletetaan olevan luonnostaan himokkaita ja naisten himottomia. Minä väitän, että kyseessä ei ole vain pienten piirien hassunkurinen harhaluulo, vaan koko maailmaamme pystyssä pitävä jättivalhe. 1960-luvulle saakka naisten luontainen siveys ja kainous oli Suomessa virallinen totuus. Sen jälkeen seurasi mukamas seksuaalinen vallankumous, joka käytännössä tarkoitti lähinnä sitä, että naisen oli siitä lähin oltava sekä viekoitteleva että siveä, sanottava sekä kyllä että ei samassa nylonsäären vilahduksessa ja oltava yhä olemassa miesten haluja, ei omiaan varten.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Siveys on tietenkin suhteellinen määre. Nykyään ei juuri lähdetä siitä, että kunnon tytöllä saisi olla elämänsä aikana vain yksi seksikumppani. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö pakottavia, leimaavia ja julmia sosiaalisia ja kulttuurisia rajoja olisi olemassa. Vai mihin muuten perustuisi nuoren tytön tehokkain leimaustapa, huorittelu? Huora on kuka tahansa tyttö, joka ei ymmärrä asettua rajoihinsa. Ei ”huorallakaan” ole omia haluja, hänen mokansa on siinä, ettei hänen katsota pitävän miesten halujen herättelyä ja torjuntaa joka hetki hyväksyttävässä balanssissa.

 

Nykyään tämä kieroutunut asetelma ei tietenkään palvele niinkään kristinuskon ja vallan yhteenkietoutumaa kuin markkinoiden valtaa. Murhaavat säännöstöt tuottavat kepeältä näyttävää pintaa, jossa naiset kuluttavat itseään pukemalla, hajustamalla ja tuottamalla ruumistaan kulutuksen keinoin. Baudrillard on kuvannut hyvin naisille kulutusyhteiskunnassa varattua paikkaa:

 

”Women are only called on to gratify themselves in order the better to be able to enter as objects into the masculine competition (enjoying themselves in order to be the more enjoyable).”

 

Lähiaikoina lukemassani seksiaiheisessa novellikokoelmassa kulutuksen ja seksin yhteenliittymää kuvaa ovelasti James Flintin tarina, jossa postimyyntikatalogi on kahden ihmisen seksisuhteen kolmas ja aktiivisin osapuoli. Eräänlaisia ratkaisuehdotuksia puolestaan edustaa Julie Doucet, joka kohtuudesta piittaamatta antautuu sarjakuvassaan seksisuhteeseen oluen kanssa.