Olen tänään iloinnut kummallisista asioista: siitä ettei minun tarvitsekaan ruveta syömään radiojodia ja siitä, että tuntemattomat vanhukset ovat soitelleet minulle pitkin päivää ja kertoneet muistoja ajoilta ennen toista maailmansotaa. Niin ja siitä, että minulla on nykyään verkkopankkiyhteys. Toisaalta tätä viimeistä voisi pitää surullisena asiana, sillä kysymys on eräänlaisesta sukupuutosta. Olin takuulla viimeinen sukupolveni edustaja, jolla ei nettipankkia ollut.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Jos ihmiskunnan teknologinen edistys olisi ollut minunkaltaisteni harteilla, asuisimme kaikki vieläkin luolissa ja vuoleskelisimme makkaratikkuja kivikirveillä. Mikä tietysti olisi ympäristön kannalta hyvä ja meidän kaikkien kannalta varsin stressitön ja yhteishenkeä kohottava vaihtoehto.

 

Stereot minulla on,mikroprosessorikin löytyy, mutta listasta uupuvat esimerkiksi televisio, mikroaaltouuni ja videonauhuri. Suhtaudun epäilyksellä vedenkeittimiin ja sykemittareihin. Toisaalta, kun joku hiukan yllyttää, olen valmis tutustumaan uuteen tekniikkaan ja ihastumaan tai vihastumaan siihen. Ilman omaa muistitikkua ja digikameraa olisi vaikea elää. Ilman muiden citymaastureita ja lehtipuhaltimia olisi helpompi elää.

 

Kolmanneksi paras keksintö koko maailmassa on napadynamo. Toiseksi paras on polkupyörä. Ja paras, no Alf Henrikson on sanonut sen paremmin kuin mihin itse ikinä pystyisin:

 

"Todella suuret keksinnöt - kuten pyörä, silmäneula, ruuvi, linssi, juomalasi, sukkapuikko ja jopa polkupyörä, sähkömoottori ja transistori - ovat aina yksinkertaisia. Kirja esineenä kuuluu tähän joukkoon, mutta on käyttövarmempi kuin mikään muu ihmishengen keksintö. Ei kuluvia ja korvattavia pyöriviä osia! Ei polttoaineita, ei voitelua, ei tyhjentyvää akkua, ei herkkiä elektroniputkia, ei johtoja, ei releitä, ei verkkoliitäntää, ei kontaktihäiriöitä! Ei savua, ei kitinää, ei rätinää, ei melua! Kirja voi olla vaiti hyllyllä vaikka sata vuotta tai kauemminkin ja olla silti välittömästi käyttövalmiina."